Otin matkaajan osaksi identiteettiani suunnilleen silloin kun olin 19. Lukion jalkeen olin lahtenyt opiskelemaan urheiluopistoon ja kolmen vuoden ajan mahdutin elamani urheilukassiin.
Asuimme asuntolassa, jota kaytettiin myoskin opistolle tulevien urheilijoiden majoittamiseen viikonloppuisin. Tarkoittaen, etta maanantaista perjantaihin asuntola oli meidan, perjantaista sunnuntaihin se oli joidenkin muiden. Koska Ritolan asuntolan ensimmainen huone oikealla, heti tuulikaapin jalkeen ei ollut yksinoikeudella vain minun ja kamppikseni, ei viikonlopuksi saanut jattaa mitaan merkkeja siita, millainen tyyppi huonetta asutti viikkoisin. Kamat kerattiin perjantaina kassiin, ylimaaraiset lukolliseen kaappiin ja maanantaina palattiin viikonloppukassin kanssa (usein suoraan pyykkaamaan) takaisin kodiksi kutsuttuun asuntolaamme, huomataksemme usein viikonloppuvieraiden jattaneen kylla meille jalkiaan.
"Missa asut?". "En asu oikein missaan", vastasin esimerkiksi minut pysayttaneelle poliisille, joka torui ylinopeudesta ja halusi kirjoittaa sakon.
Tama oli totta.Viikonloppuisin palasin usein kotikonnuilleni Jyvaskylaan, mutta valilla saattoi menna reilut kuukauden paivat, jolloin olisin kaynyt kotona. Se, etta minulla oli mahdollisuus seka pakko, joka viikonloppu ottaa viikonloppukassi olalle ja paattaa mihin pain Suomea suuntaan taksi viikonlopuksi teki juurettomaksi. Se oli ihanan vapaata, vaikka valilla se ottikin jumalattomasti pannuun.
Kodin maaritelma siis muuttui. Koti ei enaa perustunut vain sille, etta se on paikka missa ovessa lukee nimeni ja minne posti loytaa perille.
Tukikohta oli tietysti aina olemassa ja se oli oma lapsuuden kotini Tikkakoskella, niin kuin se on edelleen. Mutta nuori tarvitsee itsenaistyakseen myos mielikuvan siita "omasta kodista".
Minulla kun sita ei ollut paatin, etta koti voi olla kaikkialla, missa vain tuntuu hyvalta. Juuret voisin juurruttaa moneen paikkaan ja jattaa palan sydantani sailoon, minne haluan.
Kun ei ollut oikeastaan mitaan, sen kummempaa maallista omaisuutta taakkana tuntui, etta voi irtautua laiturista milloin tahansa, kun aaltojen voimakkuus kavi liplatusta voimakkaammaksi ja tuli tunne "nyt on mentava". Tama kepeys sai myos askeleeni lennokkaammiksi ja siita lahtien ne ovat menneet. Pysahtyneet aina valilla, levanneet, viipyneet paikoillaan valilla pidempaankin, mutta sitten taas lahteneet liikkeelle.
Olen aina ollut kiinnostunut matkustamisesta ja erilaisista kulttuureista. Ylaasteen ja lukion valisen kesan taitteessa kiersimme autolla perheeni kanssa lapi Eurooppaa. Oma henkilokohtainen suosikkini oli Ranska, vaikka viivyimmekin siella vain paivan.
Rakastin sita boheemiutta mika huokui ranskalaisista ihmisista seka kaupunkien tunnelmasta. Paatin, etta opiskelen ranskaa ja lukion jalkeen voin muuttaa Pariisiin, patonki seka espresso aamupaloille, istua jouteettomana kahviloissa samalla kun palkka juoksee tyostaessani samalla jotain luovaa (mita se olisi ollut, en ollut sen tarkemmin suunnitelmaani maaritellyt, mutta jotain mista olisi maksettu ja olisin voinut sita kutsua tyoksi) pikku kahvilan kulmapoydassa.
Suunnitelma oli toimiva siihen saakka kunnes aloitin ranskan kielen opiskelut ja tajusin, etta ei perkele, ei mun kieli taitu noihin kurkku arrrrriin, vaikka kuinka ranskan pienryhman henki kannustikin yrittamaan ja opettelemaan, samalla kun kanssaopiskelijat nauroivat partaansa meikalaisen "sulosoinnukkaille" ranskan aantamisyrityksille.
Yksi kesa meni ja olin unohtanut melkein kaiken alkeista kielioppiin. Paatin "Fuck it ranskasta". Ranskaa edelleen rakastin, mutta suunnitelmiin tuli muutos. Joko minusta ei Pariisitarta tule ollenkaan tai sitten ainakin muina keinoilla kuin koulun penkilla kielta opiskellen.
Urheiluopistossa suuntasin vaihtoon Norjaan, ymmartaakseni siella, etta Suomi on Pohjoismaiden junttila.
Niin monessa asiassa tulemme viela muita Pohjoismaita jaljessa ja pohjoisten maiden sisaanpain kaantyneisyys kulminoituu ennenkaikkea suomalaisiin verratessa pohjoismaisiin naapureihin. Norjalaiset olivat ensi alkuun viileita siina missa suomalaiset, mutta alkukankeuden jalkeen jokin erotti heidat meista. Enempi yhteisollisyys, jykeva ylpeys kohti kaunista kotimaataan, mutta ilman ristileijonamaista uhoa ja "tanne ei tarvi muiden tulla"-puhetta.
Espanjassa ihmiset kohtasivat vieraan tervehtien poskisuukoilla, jonka jalkeen halusivat paasta lahelle kyselemalla tuhottoman monta kysymysta huonolla englannilla, aantaen vahvasti espanjalaisittain, naantalin auringon kokoinen hymy kasvoilla. Kielitaidon huonouden kylla joka kerta myonsivat, mutteivat osanneet sita haveta. Tama lammitti pohjoista sydanta.
Afrikassa ensimmaista kertaa en ollut enaa vain vierasmaalainen. Olin erilainen.
Enaa ei ollut vain kieli, joka olisi erottanut minut paikallisista. Erona oli ihon vari, kulttuuritaustat, elintavat, olosuhteet.
Kaksi aivan erilaista maailmaa.
Tunsin ensimmaista kertaa olevani erilainen, ulkopuolinen.
Ihmiset tuijottivat minua kadulla, osoittelivat, puhuivat valkoisesta muukalaisesta toisilleen, kielella jota en ymmartanyt. Mittailivat katseilla paasta varpaisiin. Katseet olivat tutkailevia, eleet haikailemattoman selvia kohdistuen erilaisuuteeni. Mutta outoudestani huolimatta, poikkeuksetta, he tulivat ja kohtasivat.
Ensi alkuun jannitti. Jannitti erilaisuus, minun ja heidan.
Mutta he ottivat vastaan erilaisuuteni suopeasti, uteliaasti, kysellen ja paljon nauraen.
Valilla toki muukalaista, tuota mzunguksi kutsuttua valkoihoista kokeillen, irtoaisiko silta vaikka rahaa, kun kerta Euroopasta saakka on ollut tanne varaa matkustaa. Mutta selkean ei:n jalkeen, he lopettivat. Kunnioittavasti, ilman vihapuheita, kiitellen ja toivottaen hyvaa paivanjatkoa heittamalla ylafemmat.
Pian tutustuin heidan vieraanvaraisuuteensa, henkeen jossa kaikki jaetaan, yhteisollisyyteen, jossa bussiin tulevalta aidilta otetaan kysymatta lapsi syliin ja pidetaan se siina koko matkan ajan, jos vaikka aidilla on viela pienempi lapsi huolehdittavana. Tulin mukautuneeksi ja rakastamaan ihmisten valitonta kosketusta, joka vaihtuu paivan aikana useita kertoja. Ruuhka bussissa, ihmisten ollessa liimautuneina toisiinsa kiinni. Yhden jalan mennessa omien jalkojesi valista melkein sinut kaataen, seuraavan pitaessa olkapaistasi kiinni kun muualta ei tukea saa ja kolmannen kyynarpaan hakatessa naamaasi joka toyssyssa, bussin hypahtaessa. Voisin verrata twisterin peluuseen.
Pian tutustuin heidan vieraanvaraisuuteensa, henkeen jossa kaikki jaetaan, yhteisollisyyteen, jossa bussiin tulevalta aidilta otetaan kysymatta lapsi syliin ja pidetaan se siina koko matkan ajan, jos vaikka aidilla on viela pienempi lapsi huolehdittavana. Tulin mukautuneeksi ja rakastamaan ihmisten valitonta kosketusta, joka vaihtuu paivan aikana useita kertoja. Ruuhka bussissa, ihmisten ollessa liimautuneina toisiinsa kiinni. Yhden jalan mennessa omien jalkojesi valista melkein sinut kaataen, seuraavan pitaessa olkapaistasi kiinni kun muualta ei tukea saa ja kolmannen kyynarpaan hakatessa naamaasi joka toyssyssa, bussin hypahtaessa. Voisin verrata twisterin peluuseen.
Hyvan jutun kertoessasi, saat ymparoivilta ihmisilta ryopyssa ylavitosen heitot kasilla ja sita myos tarjoat ojennetulle kadelle, kun jutun kertoja itse on todennut ansaitsevansa jutustaan lapaytysten vaihdot. Tervehdyksissa niin ystavien kuin tuntemattomienkin kesken, tarjotaan joko lamminta sylia, alaheitot, peukut samalla napsakasti yhteen napauttaen tai nyrkin iskut vieden siita suoraan rinnalle, sydamen paalle.
Kaikesta erilaisuudestani ja ennakkoluuloista huolimatta, ihmiset ottivat lahelle. Antoivat mahdollisuuden ja todettuaan "mukiin menevaksi", ottivat omakseen. Muukalaisen, mzungun, jonka rotu on maailman historiassa pitkaan sortanut heidan tummaa rotuaan ja jonka puolesta (ainakin kun historian kirjoja katsoo) voisi ajatella heilla olevan enemman oikeutta vihapuheille seka ennakkoluuloille meita kohtaan, kuin meilla heita. Mita hyvin hyvin harvoin, olen kuitenkaan koskaan kohdannut...
Jokaisen tulisi kokea olla maahanmuuttajana, jossain muualla, missa kotikenttaetu ei enaa padekkaan.
Olen ollut onnekas matkaaja. Minut on aina otettu hyvin vastaan.
Joka on pistanytkin miettimaan, millainen kokemus Suomesta jaa ulkomaalaiselle?
Millainen on Suomi sinne matkanneen tai (sen viela syvemman olemuksen nahneen) maahanmuuttajan silmin?
Mina ehka tiedan....
Ei niin paljon pahaa kuin, etta olisi jotain hyvaakin. Hyvia asioita myos on, mutta nostaakseni suurimman kehityskohtamme esille, se mika meidat erottaa muista, on miten me otamme muukalaiset vastaan, verrattuna muihin.
On ylpeys olla suomalainen kun saamme kantaa vastaavaa mukavan ja sosiaalisen matkaajan viittaa harteillamme. On mukava kuulla, etta meita pidetaan siisteina tyyppeina maailmalla, ihan vain ihmisten kohtaamisten perusteella tavattuaan suomalaisia matkaajia.
Afrikan mamani kerran jopa sanoi, minua paljon mietittymaan jaaneilla seka koskettaneilla sanoilla, "Teissa suomalaisissa on jotain erilaista kuin muissa mzunguissa. Aluksi ehka olette hieman vaikeita, mutta pohjimmiltaan ja sydameltaan olette kuin afrikkalaiset."
Mita siis tapahtuu kaikille niille mukaville ja sosiaalisille matkaajille Suomessa? Miksi emme ole kotimaassamme tunnettuja mukavan ja sosiaalisen isannan- roolista?
En jaksaisi uskoa, etta vain ja ainoastaan kaikki mukavat ja sosiaaliset naiset ja miehet Suomesta, olisivat eksyneet maailmalle, levittamaan ja kerryttamaan tuota "hyvan tyypin"-nimea ja mainetta.
Eras (myos paljon reissannut) ystavani kerran tokaisi, etta "on niin paljon helpompaa olla sosiaalinen, avoin ja "heittaytyja-tyyppi" ulkomailla ollessa kuin Suomessa".
Mutta miksi?
Jos meista kuitenkin loytyy tuo irroittelija, sosiaalinen, ystavallinen, aina apuaan tarjoava "hyva tyyppi" ulkomailla, miksi emme voi yllapitaa sita myos Suomessa ja olla sita toisillemme seka kotimaahamme tuleville ulkomaalaisille?
Mika on siina, etta me osaamme kasitella erilaisuutta ulkomailla ollessamme esimerkillisesti, mutta omassa kotimaassamme emme?
Ruotsalainen Helsinkiin muuttanut ystavani kertoi olleensa taajamajunassa ja vanhan tutun, uuden junamallin sijasta hypannyt silla kertaa vanhaan junaan. Junan pysahdyttya hanen pysakilleen, ei raukka tiennyt mista ovet vanhassa mallissa saa avautumaan. Uudessa kun ne olivat aina automaattisesti avautuneet, joka pysakilla. Ystavani oli ensin odottanut, tajuttuaan etteivat ovet avaudu, etsinyt katsellaan nappulaa, junan lahdettya liikkeelle paniikissa hakannut jo ovia avautumaan, niiden kuitenkaan avautumatta.
Samassa junan avoimessa tilassa oli ollut viisi muuta henkiloa, jotka eivat olleet tehneet elettakaan, auttaakseen painamalla yhta nappia, jolla ovet olisi saatu avautumaan ja ystavani olisi kerennyt ajoissa toihin. Taman sijasta, suomalaiseen tapaan he olivat hiljaisina seuranneet vieresta, kuitenkin osaamalla esittaa, kuinka eivat olisi koko tilanetta edes huomanneet.
"Ennen Suomeen muuttoani luulin etta me ruotsalaiset olemme maailman epaystavallisin ja sisaanpain kaantynein kansa, mutta te suomalaiset viette sen ihan uudelle tasolle"... rayhasi ystavani kertoessaan tapahtunutta.
Ja en voi vaittaa vastaan. Tilanne on valitettavan tuttu, "ollaan kun ei huomattaiskaan"-mentaliteettia, mita valittavan usein sovellamme kun naemme arkitilanteissa jonkun (ehka) tarvitsen apua.
Siina missa jokapaivaisissa arjen tilanteissa, suomalainen super individualismi ja "jokainen auttokoot taalla itseaan"-henki vie voiton, on myos meidan asenteemme ulkomaalaisia ja erilaisuutta kohtaan usein lievasti sanottuna ennakkoluuloa tihkuva.
Siina missa suomalainen muuten mukautuu pysyttelemaan hiljaa ja pitamaan tiedot itsellaan, kokee han jokamiehen oikeudekseen avata sanaisen arkkunsa, kun kyse on jostain erilaisesta.
Erilaisuudesta, mista ei niinkaan tiedeta, jonka takia sita ehka jannitetaan. Jannityksesta johtuen, asiaa ei valttamatta koskaan kohdata ja anneta sille mahdollisuutta, vaan tyonnetaan se ennakkoluuloilla pois (vrt. tasavertainen avioliittolaki).
Erilaisuudesta, mista ei niinkaan tiedeta, jonka takia sita ehka jannitetaan. Jannityksesta johtuen, asiaa ei valttamatta koskaan kohdata ja anneta sille mahdollisuutta, vaan tyonnetaan se ennakkoluuloilla pois (vrt. tasavertainen avioliittolaki).
Kerrottuani Suomessa poikaystavani olevan afrikkalainen, olen saanut mita eriskummallisia vastauksia osakseni, jopa ihmisilta joita tuskin tunnen.
Oikeammin ennakkoluuloja. En vastauksia.
Oikeammin ennakkoluuloja. En vastauksia.
-Niin, se on siis musta ihoinen?
-Eiko se olis sun paljon helpompaa lahettaa sille vaikka paivittain rahaa ruokaan, ku yrittaa tuoda sita tanne?
-Koen velvollisuudekseni varoittaa sinua, tiedathan millaisia ne afrikkalaiset miehet yleensa ovat. Olen huolissani sinusta.
-Ehhehhee, ei helvetti! No mites se teidan suhde sitten toimii? Elatatko sa sita sun ukkoas vai kuinka?
Ja ainut mita mainitsin oli mista han on kotoisin. Afrikasta. Kyse ei ollut tuloistamme, kyse ei ollut siita mita han tekee, kyse oli vain hanen kansalaisuudestaan.
Nailta kommentoijilta, olisin halunnut kysya vain yhden kysymyksen.
Nailta kommentoijilta, olisin halunnut kysya vain yhden kysymyksen.
-Milta sinusta tuntuisi, jos kohdentaisin samat argumentoinnit seka kysymykset sinun parisuhteeseesi? Pitaisitko kysymyksia seka mielipiteita puolituntemattomalta oikeutettuna? Loukkaisiko se?
... Niin. Minuakin se loukkaa...
Uudelleen minua jannittaa erilaisuus. Mutta tallakertaa minua jannittaa omassa, tutussa kotimaassani meidan erilaisuutemme, minun ja hanen.
Puolituntemattomien huulen heitot osaan ottaa yhta vahapatoisesti, kuin mita otan sen suustaan paastaneen ihmisenkin. Mutta omat sukulaiset, kaverit, ihmiset joiden mielipiteilla on valia, se jannittaa... Eika edes oikeastaan heidan mielipiteensa, mutta vastaanotto seka hyvaksynta, joka vaikuttaa matkaajan kokemukseen tervetulleena, uudessa ymparistossa seka maassa.
Se, etta talta pallonpuoliskolta ylipaansa kukaan paasisi lahtemaan ja saisi kutsuaan itseaan matkaajaksi, on lannen instituutio tehnyt prosessin niin vaikeaksi, etta siihen harvalla on mahdollisuus.
Siina missa mina, jalkojen kuumotellessa lahtemaan taas matkalle, voin varata lentoliput, astua koneeseen, perilla maksaa viisumin ja saada leiman passiini. Taytyy etelaisten ihmisen kayda lapi lomake -seka asiakirjatayteinen uuvuttava prosessi, seka aina tuntea lantisesta matkakohteestaan jonkun, joka voi kirjoittaa kutsukirjeen suurlahetystoon omalle vieraalleen, vakuuttaakseen, etta matkaaja on hanen vastuullaan. Ja viela silloinkaan ei ole varmuutta edes pelkan turistiviisumin saamiseksi.
En muista kertaa jolloin mina olisin tuntenut matkakohteestani jonkun jo etukateen.
Tulisiko meistakin sosiaalisempia jos myos meilta vaadittaisiin maasta maahan matkustamiseen kutsukirje tuntemaltamme maankansalaiselta, jotta saisimme viisumin?
Olen miettinyt mita kertoa, miten valmistaa poikaystavaa siihen, etta kohtaamiset suomalaisten kanssa, eivat ehka ole yhta avoimia ja mukavia kuin mita mina olen esimerkiksi saanut vastaani taalla. Itseasiassa niita kohtaamisia voi olla valilla jopa vaikea saada synnytettya, silla suomalaiset Suomessa, eivat pida ventovieraille puhumisesta, eivatka pida oma-aloitteisuudesta kohtaamisten synnyttamiseksi.
Mutta olen paattanyt pysya hiljaa. Olla sanomatta mitaan ja ajatellut, etta aika nayttaa mita tulee vastaan.
Hiljaa mielessani kuitenkin toivoen rakkaan kotimaani, edes pikku hiljaa muuttuvan siita Pohjoismaiden junttilasta hieman globaalimmaksi seka suvaitsevammaksi kansaksi, missa erilaisuus ei koeta riskina, vaan rikkautena.
Meilla on kaikki tekijat olla niita mukavia seka sosiaalisia-isantia, joina meidat matkaajina maailmalla tunnetaan. Meilla on kielitaitoa puhua (toisin kuin espanjalaisilla), jos vain uskaltaisimme sita kayttaa. Meilla on kaunis, monille muualta tuleville hyvinkin eksoottinen luonto, mista voimme olla ylpeita kuten norjalaiset omastaan. Ja meilla on mamani sanoin alla pinnan, "sydan kuin afrikkalaisella". Mukava, aito, ystavallinen seka lammin, kun emme vain antaisi Suomessa painostavan super individualismin seka yleisen alalkuloisuuden ottaa meista valtaa ja uuvuttaa ilmapiirimme.
Me suomalaiset teemme Suomesta Suomen, ja se on vain meista itsestamme kiinni, onko ennakkoluulottomuus, suvaitsevaisuus seka sosiaalisuus osa suomalaisuutta.
Minusta ei ehka tullut sita aamunsa croisantilla seka hillolla aloittavaa Pariisitarta. Minusta tuli Zanzibarilla elava mzungu, joka aloittaa aamunsa chapatilla ja banaanilla. Jonka sydan on aina suomalainen, mutta allekirjoittaa sen, etta pinnan alta, meista kaikista loytyy palanen afrikkalaisuutta, jos vain haluamme loytaa sen... Seka toivoo, etta tulevaisuudessa jokainen saa kutsua itseaan matkaajaksi, jos niin haluaa...
Millainen olisi sinun Suomesi?
-Miia-
... Niin. Minuakin se loukkaa...
En ole missaan muualla kokenut vastaavanlaista ennakkoluuloisuutta erilaisuuttani kohtaan kuin omassa
kotimaassani Suomessa. En edes siella missa olin oikeasti muista poikkeava, erilainen.
Ja ainut minut erilaiseksi tekeva tekija on se, etta parisuhteeni on monikulttuurinen. Etta poikaystavani on afrikkalainen, ei supisuomalainen Sami tai Pekka.Uudelleen minua jannittaa erilaisuus. Mutta tallakertaa minua jannittaa omassa, tutussa kotimaassani meidan erilaisuutemme, minun ja hanen.
Puolituntemattomien huulen heitot osaan ottaa yhta vahapatoisesti, kuin mita otan sen suustaan paastaneen ihmisenkin. Mutta omat sukulaiset, kaverit, ihmiset joiden mielipiteilla on valia, se jannittaa... Eika edes oikeastaan heidan mielipiteensa, mutta vastaanotto seka hyvaksynta, joka vaikuttaa matkaajan kokemukseen tervetulleena, uudessa ymparistossa seka maassa.
Se, etta talta pallonpuoliskolta ylipaansa kukaan paasisi lahtemaan ja saisi kutsuaan itseaan matkaajaksi, on lannen instituutio tehnyt prosessin niin vaikeaksi, etta siihen harvalla on mahdollisuus.
Siina missa mina, jalkojen kuumotellessa lahtemaan taas matkalle, voin varata lentoliput, astua koneeseen, perilla maksaa viisumin ja saada leiman passiini. Taytyy etelaisten ihmisen kayda lapi lomake -seka asiakirjatayteinen uuvuttava prosessi, seka aina tuntea lantisesta matkakohteestaan jonkun, joka voi kirjoittaa kutsukirjeen suurlahetystoon omalle vieraalleen, vakuuttaakseen, etta matkaaja on hanen vastuullaan. Ja viela silloinkaan ei ole varmuutta edes pelkan turistiviisumin saamiseksi.
En muista kertaa jolloin mina olisin tuntenut matkakohteestani jonkun jo etukateen.
Tulisiko meistakin sosiaalisempia jos myos meilta vaadittaisiin maasta maahan matkustamiseen kutsukirje tuntemaltamme maankansalaiselta, jotta saisimme viisumin?
Olen miettinyt mita kertoa, miten valmistaa poikaystavaa siihen, etta kohtaamiset suomalaisten kanssa, eivat ehka ole yhta avoimia ja mukavia kuin mita mina olen esimerkiksi saanut vastaani taalla. Itseasiassa niita kohtaamisia voi olla valilla jopa vaikea saada synnytettya, silla suomalaiset Suomessa, eivat pida ventovieraille puhumisesta, eivatka pida oma-aloitteisuudesta kohtaamisten synnyttamiseksi.
Mutta olen paattanyt pysya hiljaa. Olla sanomatta mitaan ja ajatellut, etta aika nayttaa mita tulee vastaan.
Hiljaa mielessani kuitenkin toivoen rakkaan kotimaani, edes pikku hiljaa muuttuvan siita Pohjoismaiden junttilasta hieman globaalimmaksi seka suvaitsevammaksi kansaksi, missa erilaisuus ei koeta riskina, vaan rikkautena.
Meilla on kaikki tekijat olla niita mukavia seka sosiaalisia-isantia, joina meidat matkaajina maailmalla tunnetaan. Meilla on kielitaitoa puhua (toisin kuin espanjalaisilla), jos vain uskaltaisimme sita kayttaa. Meilla on kaunis, monille muualta tuleville hyvinkin eksoottinen luonto, mista voimme olla ylpeita kuten norjalaiset omastaan. Ja meilla on mamani sanoin alla pinnan, "sydan kuin afrikkalaisella". Mukava, aito, ystavallinen seka lammin, kun emme vain antaisi Suomessa painostavan super individualismin seka yleisen alalkuloisuuden ottaa meista valtaa ja uuvuttaa ilmapiirimme.
Me suomalaiset teemme Suomesta Suomen, ja se on vain meista itsestamme kiinni, onko ennakkoluulottomuus, suvaitsevaisuus seka sosiaalisuus osa suomalaisuutta.
Minusta ei ehka tullut sita aamunsa croisantilla seka hillolla aloittavaa Pariisitarta. Minusta tuli Zanzibarilla elava mzungu, joka aloittaa aamunsa chapatilla ja banaanilla. Jonka sydan on aina suomalainen, mutta allekirjoittaa sen, etta pinnan alta, meista kaikista loytyy palanen afrikkalaisuutta, jos vain haluamme loytaa sen... Seka toivoo, etta tulevaisuudessa jokainen saa kutsua itseaan matkaajaksi, jos niin haluaa...
Millainen olisi sinun Suomesi?
-Miia-